Van moeilijke eter tot groenteliefhebber

Van moeilijke eter tot groenteliefhebber

Door Frieda van der Loos-Boudesteijn

Als kind was ik een kieskeurige eter. Ik weet nog goed dat ik gruwelde van de texturen en smaken van bepaalde groente. Vaak stonden er aardappeltjes, groente en vlees op het menu en ik keek dan ook altijd uit naar de dag van de week, waarbij we een eenpansgerecht aten en de groenten wat meer ‘verstopt’ zaten. Dat vond ik wel lekker als kind, de draderige textuur of sterke smaak van bepaalde groente werd dan wat afgevlakt. Maar ik herinner mij ook dat ik soms  alleen aan de keukentafel moest blijven zitten, totdat mijn schaaltje rabarber leeg was. Dit kwam de sfeer thuis niet ten goede en heeft ertoe geleid dat ik nog steeds een aversie tegen deze groente heb…

Veel (jonge)kinderen kennen een fase waarin ze moeilijk gaan doen over eten. Kinderen kunnen plotseling bepaalde voedingsmiddelen weigeren. Dit kan van de ene op de andere dag gebeuren, hetgeen vaak onbegrijpelijk is voor ouders en je als ouder, behoorlijk kan frustreren.

Leren eten en leren lusten is echter een complex ontwikkelingsproces. Je kunt een maaltijd als oefen –of leermoment zien, waarbij het kind op positieve wijze kan worden gestimuleerd in deze ontwikkeling.

De smaakontwikkeling van het jonge kind begint al in de baarmoeder en de aangeboren voorkeur van baby’s gaat uit naar zoet. Een verklaring hiervoor is dat bitter en zuur, in de natuur vaak waarschuwen voor giftige stoffen. En doordat jonge kinderen een geweldige groei doormaken, is er vaak een sterke behoefte naar koolhydraten. Als de baby na de geboorte moedermelk krijgt aangeboden, maakt het direct kennis met verschillende smaken. Moedermelk smaakt steeds weer anders en wordt beïnvloed door hetgeen de moeder eet, terwijl flesvoeding altijd hetzelfde smaakt. Wanneer er wordt overgegaan op vaste voeding maakt de baby kennis met nieuwe smaken en texturen en leert het van een lepeltje te eten. Dit vraagt om nieuwe mondmotorische vaardigheden.

Potje of zelf maken?

Voor de smaakontwikkeling is het beter om hapjes zelf te maken dan hapjes uit een potje te geven, omdat de smaak van voeding uit potjes vervlakt is en ook de textuur vaker hetzelfde en gladder is dan dat van zelfgemaakte hapjes. Dit wil niet zeggen dat je nooit een potje kunt geven, maar aan te raden is om potjes af te wisselen met zelf gemaakte hapjes, zodat de baby kan wennen aan de verschillende smaken en texturen.

Het is belangrijk om het kind in een ontspannen sfeer te leren eten en lusten en dit echt als een leerproces te zien. Oefening baart kunst. Geef het kind vooral de ruimte om zijn eten te ontdekken, het met zijn handjes aan te raken of ermee te spelen.  Zo leert het kind de nieuwe voeding kennen, wat kan helpen bij het durven proeven ervan. Wanneer het kind moeite heeft met een nieuwe smaak is het verstandig om dit herhaaldelijk in verschillende gerechten en vormen aan te bieden, zonder hier een strijd van te maken. Voordat een kind gewend is aan een nieuwe smaak moet het kind vaak 10 tot 15 keer proeven.

Bied zoveel mogelijk verschillende smaken aan bij jonge kinderen, zo leer je het kind een gevarieerd, gezond eetpatroon te ontwikkelen hetgeen van belang is voor zijn groei, gezondheid en gewicht.

Een paar simpele tips om het leren lusten te stimuleren:

  • Zorg ervoor dat de maaltijd een gezellig, ontspannen moment is en houd je zorgen en stress over het eetgedrag van het kind voor je zelf
  • Zorg dat je kind met trek aan tafel gaat
  • Eet aan tafel en zorg voor een regelmatig maaltijdenschema
  • Voorkom afleidende prikkels aan tafel, zoals een televisie, I-pad of speelgoed op tafel
  • Laat je kind wennen aan de smaak van water en zorg voor gezonde tussendoortjes, met verschillende smaken en texturen
  • Geef het kind de keuze tussen bijv. twee soorten groente
  • Gebruik het toetje niet als beloning, hierdoor kan de maaltijd alsnog een strijd worden
  • Geef als ouder het goede voorbeeld, laat zien hoe je geniet van je maaltijd en groente

Alhoewel ikzelf een lange tijd een kieskeurige eter ben geweest, ben ik inmiddels een echte groenteliefhebber en zelfs jarenlang vegetarisch geweest.

Ondanks dit gegeven gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar ovenschotels, eenpansgerechten of recepten waarbij de groenten op een of andere manier worden ‘opgeleukt’ of in het gerecht verwerkt zijn. Gelukkig zijn er op internet tal van websites recepten te vinden die hierbij kunnen inspireren, zo ook met recepten, traktatie- en groente ideeën voor kinderen.

Bronvermelding, meer weten en lezen?

  • ‘Toptips voor moeilijke eters’ van Gina Ford
  • ‘Moeilijke eters- effectieve oplossingen voor eetproblemen bij kinderen’ van dr. Lori Ernsperger en Tanie Stegen- Hanson

Inspiratie gezocht?

Volg mijn bord ‘Kind en Voeding’ op Pinterest via https://www.pinterest.com/praktijkfrieda/kind-en-voeding/

Begeleidingen bij ‘moeilijker eters.

Heb je al veel zelf geprobeerd en weet je niet meer hoe je verder moet? Kikforkids coaches kunnen je op maat helpen en begeleiden om ook van jouw kind een groenteliefhebber te maken. Kijk hier voor meer informatie over onze begeleiding.

Over de schrijver:

Niet mogelijk te reageren.