Vergissingen aan de eettafel nr.2. Trek? Neem een mueslireep.

Vergissingen aan de eettafel nr.2. Trek? Neem een mueslireep.

Kinderen worden de gehele dag door uitgenodigd om te eten. Niet alleen door het eten thuis maar ook door de traktaties op school, de lekkere broodjes uit de sportkantine en het schaaltje koekjes bij oma. Zo worden ze ongemerkt vele malen blootgesteld aan de verleidelijkheid van voeding. Dat roept trek op en die roep blijft veelal niet onbeantwoord. Dus onderweg naar de sportclub eten we alvast een mueslireep en thuis op de bank nemen we lekker een zakje chips. We eten overal en met het grootste gemak.

Waarom kan je dit beter niet doen?

Er is zo geen enkele ritme of structuur aan eten waardoor je kinderen leren eten uit gewoonte. Kinderen ervaren zo dat lekker eten altijd mag en kan. Vaak eten ze hierdoor te veel van de ongezonde producten en te weinig van de gezonde. Het resultaat is een slecht voedingspatroon, kans op overgewicht en een verhoogde gevoeligheid voor de omgevingsfactoren van eten.

Hoe ga je hier goed mee om? 

Leer kinderen pas te eten wanneer ze honger hebben en laat ze de prikkels voor “zin” in eten zoveel mogelijk negeren (deze is veelal binnen een paar minuten verdwenen).  Ze ervaren zo zelf goed het verschil tussen honger of trek. Geef kinderen weer structuur rondom eten en drinken. Bied maaltijden en snacks op vaste momenten aan. Hou je hierbij aan 3 hoofdmaaltijden en maximaal 3 tussendoortjes. Laat kinderen tijdens deze maaltijden voldoende eten en laat ze ervaren dat, als ze dit niet doen, trek/honger krijgen. Hou je aan deze regel en val niet in de bekende valkuil door ze toch een banaantje of boterham aan te bieden want de kans is groot  dat ze vervolgens bij de volgende maaltijd te weinig eten en vallen voor de vele voedselverleidingen om ons heen…

Over de schrijver:

Niet mogelijk te reageren.